Marktonderzoeksbureau GfK registreerde in februari een supermarktomzet van
2,29 miljard euro, tegen 2,27 miljard euro een jaar eerder.

Dat maakte GfK donderdag 4 maart bekend.

Omzetgroei afgezwakt
De supermarktbranche werd lange tijd gekenmerkt door een sterke omzetgroei.
De laatste maanden is deze enigszins afgezwakt. In 2009 zagen de supers de
totale omzet nog met gemiddeld 3,5 procent stijgen.

In het jaar daarvoor haalden de grootgrutters zelfs een 6,2 procent hogere
omzet.

Klanten ‘voller’
De lichte omzetstijging in februari werd in tegenstelling tot de voorgaande
maanden niet veroorzaakt doordat het aantal supermarktbezoeken toenam. De
omzetgroei is geheel op het conto te schrijven van de hogere uitgaven per
klant.

Afgelopen maand bedroeg de gemiddelde waarde van de inhoud van een
winkelmandje 22,06 euro. Precies een jaar eerder stond er gemiddeld een
bedrag van 21,76 euro onder aan de kassabon.

Voetbalplaatjesactie AH
GfK bekeek ook de voetbalplaatjesactie die Albert Heijn in februari hield.
Deze overtrof het succes van het jaar daarvoor. In vergelijking met 2009
trok Albert Heijn met de actie 47.000 extra gezinnen naar zijn winkels.

De komende periode verwacht het onderzoeksbureau een piek rond Pasen dat in de
eerste week van april valt. In eerdere jaren bleek al dat in deze tijd
vooral de ontbijt- en lunchproducten, zoals brood, salades en eieren voor
een extra omzet zorgden.

Lees ook:

Inflatie daalt door lagere kledingprijzen

Winst Ahold licht beter

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl